De Heilige Geest uitgezonden voor iedereen! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Dieuwertje Leeuwen - WaarBenJij.nu De Heilige Geest uitgezonden voor iedereen! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Dieuwertje Leeuwen - WaarBenJij.nu

De Heilige Geest uitgezonden voor iedereen!

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

20 Mei 2013 | Kenia, Kisumu

'De volken zullen U, o God, loven; de volken zullen U loven, zij allen.'

Psalm 67:4

Vandaag is het Pinksteren. Hier in Kisumu is daar eigenlijk niets van te merken. Maar voor mij in Kisumu wel een goede reden om stil te staan bij de uitstorting en werk van de Heilige Geest.
Deze dag moet ik dan met schaamte bekennen dat het lang geleden is dat ik het werk van de Heilige Geest via de weblog heb geprobeerd te verspreiden.

Want zeker is dat het werk van de Geest hier in Kisumu onverminderd doorgaat. Ik ben van organisatie veranderd en werk nu als vrijwilliger voor de organisatie: De Garden of Hope.
Wat doet deze organisatie? Eigenlijk is het concept hetzelfde als de organisatie waar ik voor werkte. We doen home-visits bij de mensen thuis en kijken hoe ze het maken. We geven ze een zakje met eten en verspreiden het Woord van God door daar met elkaar over te hebben.
Wat een groot geloof zie ik bij veel mensen van het programma!..
Het verschil is echter dat de patienten niet HIV-positief hoeven te zijn om in aanmerking te komen voor het programma, en dat ook veel kinderen in het programma zijn opgenomen.

Ik zal jullie het verhaal vertellen van Shamim Marion, een meisje van 7 jaar.
Haar vader was al toen ze een baby was overleden. Haar moeder deed alles wat ze kon om voor Shamim te zorgen, hoewel ze van de straat af kwam. De Garden of Hope heeft geholpen om de moeder van Shamim en te begeleiden in het huren van een huisje en te zoeken naar een manier om in haar eigen levensonderhoud te voorzien.
Dit ging vrij voorspoedig. Shamim en haar moeder vonden een klein huisje in de sloppenwijk van Manyatta. Ze leefden daar net toen Shamims mam dood werd gevonden op de bank. Shamim wist niet wat er aan de hand was en was dicht bij haar moeder toen de buren haar moeder dood op de bank, en een niet begrijpende Shamim, dicht bij haar vonden.

Een buur nam Shamim in het huis. Een buur die zelf nauwelijks de eindjes aan elkaar kan knopen voelde het als haar taak om ook voor dit kleine meisje te zorgen, hoewel ze eigenlijk niet wist hoe ze het moest doen. De Garden of Hope bezoekt deze kleine meid wekelijks om te kijken hoe het met haar gaat. Shamim is volledig gezond en maakt het wel. We geven Shamim een zakje met voedsel en praten met haar. Ze maakte een verlegen indruk op mij, maar soms kan dat ook zijn omdat ik een blank persoon ben die ze, vooral in de sloppenwijken, niet heel veel zien. Het kan echter ook zijn door alles wat Shamim in haar leven heeft meegemaakt. De vraag is hoe lang de buren nog kunnen voorzien in Shamims levensonderhoud. Shamim die, als ze ouder wordt, ook financieel een grotere last zal worden.
Ik heb met Rosemary, de baas van de organisatie overlegt, en we zoeken naar adoptieouders voor Shamim, en anders iemand die financieel deze kleine meid wil helpen. Ik post een foto van haar bij deze blog.
De Heilige Geest is voor ieder van ons gekomen en ook voor deze kleine meid, die al zoveel in haar leven heeft moeten meemaken. Mijn gebed is dat de kracht van de Heilige Geest mag werken in harten van mensen die het verhaal van Shamim lezen, zodat Shamim een betere toekomst kan krijgen dan de geringe kansen die nu in het vooruitzicht liggen.

Een andere patient is Lucy. Toen ik voor Christ's Hope werkte, vroeg The Garden of Hope aan ons of wij konden komen bij deze vrouw, ik kende Lucy dus al van die periode. Lucy is getrouwd en heeft 2 kinderen. Lucy komt van de straat en is door de Garden of Hope geholpen om haar leven stabiliteit te geven in een huisje in Nyalenda, samen met haar 2 kinderen. De echtgenoot verdwijnt al vroeg in de morgen en komt erg laat pas thuis en drinkt veel alcohol. Toen ik daar voor de eerste keer kwam was ik verbaasd over het huisje. Een zeiltje op de grond en daar sliepen ze met z'n vieren. Geen meubels, geen bed, helemaal niets...Een doordringbare geur van urine door het kleine, slecht geventileerde huisje. De kinderen die zonder luier of iets beschermend bewogen door het huisje.

Lucy heeft 2 kinderen, een jongetje van 3 en een jongetje van 10 maanden. Toen we Lucy 1 keer bezocht hebben, heeft iemand van een kerk haar de dag erna 500 Keniaanse Shillingen gegeven. Omgerekend komt dit op iets minder dan 4 euro. Lucy zag met dit geld haar kans om weer voor een tijdje op de straat te leven. Ze verliet haar kinderen, en vertrok. Zo vond de Garden of Hope de kinderen in de huis. De echtgenoot van Lucy had enkel wat poeder om Ugali te maken achter gelaten in een bakje voor de kinderen om dit te likken.

Lucy werd gezocht door de Garden of Hope en een paar dagen later was ze weer terug in haar huisje. Het ging echter niet goed met Lucy, die HIV-positief is. Ze nam haar medicijnen niet in, en als ze het deed was het op een totaal verkeerde manier. Ook zorgde ze niet goed voor de kinderen. Op de vader van de kinderen kon al helemaal niet gerekend worden. Lucy keerde terug naar de straat en de Garden of Hope zorgde dat de kinderen in een kindertehuis werden opgenomen.
Er zijn foto's van de kinderen hoe ze eruitzagen toen ze nog bij Lucy woonden en hoe ze nu eruitzien op de foto's. Wat een wereld van verschil! Kinderen die eerst niet konden lachen en erg mager waren, zien er nu een stuk gezonder uit door goede voeding en mensen die aandacht aan ze geven.
Hierdoor leerden ze wat lachen is, en voor het eerst heb ik ze op deze foto allebei als gezonde, gelukkige kinderen gezien. Vanuit het kindertehuis werken ze eraan om deze 2 kinderen te laten adopteren.
Lucy mag de kinderen bezoeken, maar alleen onder begeleiding en op afspraak.

God heeft werkelijk ingegrepen voor deze kinderen, die nu opgroeien in een christelijk kinderhuis en daar wachten op een liefdevol christelijk gezin, nationaal of internationaal, die ze allebei bij voorkeur, of anders 1 van hun op kan nemen voor een normaal gezinsleven.
Als ik dit allemaal meemaak, ben ik echt heel erg dankbaar voor een God die dit in het leven van deze kleine kinderen bewerkstelligd.
We bidden voor de toekomst van deze kleintjes en vele anderen in het programma met een vergelijkbaar verhaal.

Lucy begeleiden we met de Garden of Hope voor haar toekomst. Soms valt het niet mee, want het straatleven, waar ze jaren aan gewend is, blijft op een opmerkzame manier trekken. We wijzen echter ook op de liefde van God, die nooit gewild heeft dat ze haar leven zal leven op een manier die met de straathonden gelijk zijn.

We zien dat de mensen een honger hebben naar het Woord van God, en daarom zouden we graag Bijbels in de eigen taal uitdelen aan de patienten. Patienten die zelf geen geld hebben om een Bijbel te kopen, hebben een honger om niet alleen de ene keer per week dat de Garden of Hope langs komt te horen uit het Woord, maar dit ook zelf te doen in de fijnste, maar ook de donkerste en meest eenzame momenten in hun leven.
Als we het vergelijken met Nederland zijn de Bijbels hier goedkoop. Voor omgerekend 4 euro kunnen we een Bijbel kopen voor onze patienten. Ons doel is nu om maandelijks 20 Bijbels te kopen en deze aan de patienten die geen Bijbel hebben, te kunnen kopen in de moedertaal.

We zoeken voor sponsors om dit (gedeeltelijk) op te lossen, omdat de organisatie hier niet in kan voorzien. Bij onze missie is het erg belangrijk dat God ons werk zegent en dat patienten uit vrije wil hun leven aan God geven. Als dit ondersteund kan worden door een eigen Bijbel, waarvan bekend is dat de Heilige Geest werkt door dit onuitsprekelijk waardevolle boek, zou dat geweldig zijn!

Ik vraag jullie om te blijven bidden voor het werk hier in Kenya en in Kisumu. Het maakt niet uit voor welke organisatie we werken, maar Gods zegen is altijd onmisbaar. Een ambassadeur zijn van God hier in Kenya. Ik ga jullie weer elke twee weken op de hoogte houden van het werk van de Geest.
Ik weet, een missionary kan je zijn door naar het buitenland te gaan en daar te werken voor de armen en zieken, maar een missionary kan je ook zijn in Nederland door veel te bidden voor het werk van de Geest.
Willen jullie mijn missionary in Nederland zijn?

Het volgende zing/bid ik het thuisfront, wat zoveel voor mij betekend, van harte toe:

De Heere zegene u en behoede u!
De Heere doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig!
De Heere verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede!

Numeri 6: 24-26

Heel veel liefs!

Dieuw

dieuwertje_van_leeuwen@hotmail.com





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dieuwertje

Hallo allemaal! Ik ben Dieuwertje van Leeuwen en ik ben 23 jaar oud. Ik ben afgestudeerd als verpleegkundige in augustus en heb mijn opleiding in het ziekenhuis gedaan. Ik heb al lange tijd het verlangen om vrijwilligerswerk te gaan doen. Via een collega kwam ik toen bij een organisatie terecht van waaruit ik nu naar Kenia zal worden gezonden. Ik hoop via deze weblog familie, vrienden en gemeenteleden op de hoogte te houden van de activiteiten en belevenissen die ik in Kenia meemaak. Ik heb er heeeel erg veel zin in en laat jullie graag een klein beetje meegenieten van het mooie, dankbare maar ongetwijfeld soms ook zware leven daar. Ik hoop dat jullie mijn weblog met veel plezier zullen lezen, en ik zou het heel leuk vinden als je voor mij een berichtje achter laat!!:) Liefs, Dieuwertje

Actief sinds 28 Aug. 2012
Verslag gelezen: 610
Totaal aantal bezoekers 21619

Voorgaande reizen:

02 November 2012 - 03 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: